Welke kansen zijn er om het lerarentekort in de regio aan te pakken vanuit innovatie en anders organiseren? Meer dan 40 projectleiders, projectuitvoerders uit verschillende regio’s en beleidsmakers die deelnemen aan de Regionale Aanpak Personeelstekort (RAP) buigen zich op 30 september over deze vraag in de online Voion-masterclass Anders organiseren.
Anders organiseren van het onderwijs is nodig, niet alleen omdat de inhoud van onderwijs verandert, maar ook de manier waarop leren en ontwikkelen van leerlingen wordt vormgegeven. In de masterclass wisselen deelnemers uit hoe scholen organisatorisch anticiperen op het ‘onderwijs van de toekomst’, gericht op 21e-eeuwse vaardigheden, doorlopende leerlijnen en inzet van ict. Uiteraard is daarbij ook stilgestaan bij de vraag hoe de aanpak van RAP-regio’s bijdraagt aan het terugdringen van het lerarentekort. Kan met anders organiseren ook anders geformeerd worden?
Anders organiseren in de RAP-plannen vo/mbo
15 van de 26 RAP-regio's gebruiken een deel van de subsidie voor de actielijn 'Stimuleren innovatie', een van de zes actielijnen die OCW heeft geformuleerd voor de aanpak van het lerarentekort. Anders organiseren valt onder deze actielijn. In eerder onderzoek van Voion worden verschillende vormen genoemd van anders organiseren, zoals: leerhuizen, werken met heterogene groepen leerlingen, vakoverstijgend werken, en dergelijke. Al die vormen hebben personele consequenties. Daarmee zijn er ook mogelijkheden om het lerarentekort te beperken. Uit het onderzoek komen twee sporen naar voren waarlangs regio's (kunnen) werken om het lerarentekort te beperken: vraagbeperking en aanbodvergroting.
Subsidie voor schoolleiders om te innoveren
Innovatie is ook langs een andere weg aangemoedigd: door de subsidie Schoolleiders innovatie ontwikkelfonds (SIOF). Met deze subsidie begonnen verschillende vo-scholen dit jaar aan een andere inrichting van hun organisatie. Zo werkt de ene school met heterogene groepen die begeleid worden door coaches, de andere haalt ouders en buitenstaanders de school in met elk hun eigen vaardigheden en weer een andere school biedt maatwerk aan docenten zodat die hun sterke kanten kunnen gebruiken. Bekijk de gehonoreerde SIOF-projecten.
Jeroen den Biggelaar van OCW kondigt aan dat het SIOF over gaat in SIFO, een fonds dat een structureel budget beschikbaar stelt voor de innovatie van funderend onderwijs. Dat moet leiden tot minder versnippering. SIFO is niet alleen op schoolleiders gericht, maar ook op docenten en bestuurders. Die moeten gezamenlijk aan schoolontwikkeling werken. Anders organiseren blijft daar onderdeel van. SIFO biedt ook gelegenheid om kennis en vaardigheden te delen en zet daarvoor een platform op en organiseert bijeenkomsten.
Tips
Anders kijken naar teams en taken
Wat gebeurt er al in de regio’s op het gebied van anders organiseren, anders formeren? In de praktijk blijkt dat verschillende scholen of schoolbesturen hebben gekozen voor een andere teamindeling. Een scholengroep heeft gekozen voor kleine onderwijseenheden: een team van 6 à 7 fte dat verantwoordelijk is voor een clubje leerlingen en die leerlingen optimaal kan bedienen. Het doel is een wendbaardere organisatie die snel kan inspelen op de vraag vanuit het veld. Een andere scholengroep heeft het bestaande functiehuis losgelaten en werkgebieden, taken en rollen vastgesteld. Teams zijn zelf verantwoordelijk, hebben budgetten die ze naar eigen inzicht kunnen besteden, en medewerkers doen taken waar ze goed in zijn en enthousiast over zijn.
Enkele scholengroepen hebben het klassikale lesgeven losgelaten en (gaan) werken met leerzones. In blokken van 90 of 45 minuten worden verschillende vakken naast elkaar aangeboden. Leerlingen kiezen dan wat ze nodig hebben. De dag begint met een half uur coaching en eindigt met huiswerkbegeleiding. Beide onderdelen worden verzorgd door coaches en lesinstructeurs.
Verschillende scholen zijn al tot de conclusie gekomen dat ze taken niet meer moeten toedelen op basis van uren. Het is beter om van elke medewerker te horen: wat zijn mijn sterke punten, waar krijg ik energie van, waarin wil ik me ontwikkelen? Op basis daarvan worden dan rollen verdeeld, bijvoorbeeld die van stagebegeleider of mentor of begeleider van startende leraren.
Om anders organiseren tot een succes te maken moet de regionale aanpak met kracht worden doorgezet. Als strategische HR regionaal wordt opgepakt, is personele uitwisseling beter mogelijk. Regionale samenwerking van schoolbesturen, opleidingen en brainports levert ook veel op. Belangrijk is dat we van elkaar leren, niet alleen scholen onderling, maar ook bovenbestuurlijk en regionaal.
Tips
Verschillende deelnemers aan de bijeenkomst zijn van regio's die wat anders organiseren betreft, nog in een verkennende fase zitten. Met de suggestie om over een half jaar weer bij elkaar te komen en te horen hoe het dan is, wordt de bijeenkomst afgesloten.
Verder lezen