VOION Dacapo Kees Winkelman 0640

Inspiratie

Ongeluk dwingt tot betere communicatie

maandag 16 juni 2014 | Veilig en vitaal werken

Dit praktijkverhaal is in 2014 geschreven maar is nog steeds actueel en relevant.

Procedures en afspraken rond veilig werken waren goed geregeld op SG Panta Rhei. Toch kreeg een leerling anderhalf jaar geleden een ongeluk met een zaagmachine. Een drama voor alle betrokkenen. Hoe had dit kunnen gebeuren? Oorzaak was een onvolledige overdracht van informatie na een roosterwisseling. De invaldocent ging er ten onrechte vanuit dat de jongen instructie had gehad. Om herhaling van zo’n situatie te voorkomen zijn zo snel mogelijk alle afspraken rond instructie geëvalueerd en aangescherpt.

November 2012. Twee leerlingen van Techniek Breed, leerjaar 3, gaan aan de slag met de cirkelzaag. De docent die de groep begeleidt, valt in voor een collega. Hij weet niet dat de leerlingen nog geen instructie voor het werken met deze machine hebben gehad. Ze vragen zelf een andere leerling om het even voor te doen. Naar achteraf blijkt, staat de jongen aan de verkeerde kant van de machine. Het duwblok slaat terug en hij raakt ernstig gewond aan twee vingers.   

Ziekenhuis
“De collega’s Techniek, ze hebben allemaal een cursus bedrijfshulpverlening gedaan, reageerden adequaat”, vertelt Hans Viskil, docent algemeen vormende vakken en veiligheidscoördinator op SG Panta Rhei in Amstelveen. “Ze schakelden direct de hulpverlening in en zetten de leerlingen apart.” Nog voordat Viskil hoorde dat de jongen een nacht in het ziekenhuis moest blijven, was hem duidelijk dat hij de arbeidsinspectie moest inlichten. De volgende ochtend belde hij met Voion om te horen naar welke papieren en procedures de inspectie zou vragen.  

Toezicht
In feite had Panta Rhei de zaken behoorlijk goed georganiseerd. Leerlingen kregen aan het begin van leerjaar 3 les over veilig werken en later per machine praktische instructie van een docent. Instructiekaarten werden uitgedeeld. Afspraak was dat ze alleen aan een machine mochten werken als ze instructie hadden gehad en onder toezicht van een docent. Die docent was op het moment van het ongeluk even met andere leerlingen bezig en bij de overdracht voor deze inval-les was geen aandacht besteed aan de instructie.  

De school doet er alles aan om zo’n miscommunicatie voortaan te voorkomen. “We hebben onze veiligheidsregels nog strakker en duidelijker opgesteld”, zegt Viskil. “Verder moet je blijven herhalen. Niet alleen de leerlingen, ook collega’s moet je scherp houden.”         

Meer informatie