Veilig en vitaal werken
Er zijn allerlei manieren waarop het mis kan gaan met deze fysieke afscherming. De fysieke afscherming was bijvoorbeeld:
De belangrijkste achterliggende oorzaak van de ongevallen waren verlies van concentratie / aandacht (42%) en een vergissing in het uitvoeren van routine handelingen (31%).
Dat blijkt uit analyses die het RIVM heeft uitgevoerd op ongevallen die bij de Nederlandse Arbeidsinspectie zijn gemeld in de periode 1998 tot en met 2014 (bron: https://www.lerenvoorveiligheid.nl/onderwijs).
Het buiten werking stellen van de machines en apparaten met ondeugdelijke afscherming van bewegende delen is niet voldoende om ongevallen te voorkomen. Geconcentreerd en met aandacht bedienen van machines en hanteren van gereedschap voorkomt ongevallen. Dat onderstreept het belang van toezicht in het praktijklokaal.
Machineveiligheid en instructiekaarten
In samenwerking met negen docentenverenigingen en vmbo-platforms heeft Voion de website veilige praktijklokalen gemaakt. Daarop vindt u voor verschillende vakken instructiekaarten voor machines en controlelijsten waarmee het lokaal op risico’s kan worden beoordeeld.
Scholen stelden aan het Platform BWI steeds vaker de vraag 'Wat is een verantwoord aantal leerlingen in het praktijklokaal'? Het Platform BWI, BWI-docenten en Voion stelden een landelijke richtlijn op. Dit artikel is gepubliceerd in het magazine Van12tot18, september 2022.
Aandacht voor veiligheid groeit de laatste jaren. Maar hoe weet je of jouw praktijklokaal aan alle veiligheidseisen voldoet? Dit artikel is gepubliceerd in het magazine Van12tot18, dec. 2021.
In een praktijklokaal geeft een ervaren docent een demonstratie aan een student. Hij houdt daarbij geen rekening met de veiligheidsinstructies en draagt geen persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM). Een RI&E op papier is niet genoeg. Arbo-online, januari 2021.
SG Panta Rhei had duidelijke regels om veilig te werken in praktijklokalen. Ondanks dat, gebeurde er een ongeluk. Veiligheidscoördinator Hans Viskil vertelt over hoe dit kon gebeuren, het proces na zo’n ongeluk en hoe direct de regels zijn aangescherpt.
Schoolvoorbeelden uit de Arbocatalogus-VO: