De kwaliteit van de begeleiders van startende leraren is van groot belang voor de startende leraar. Het is een essentiële factor voor het slagen van inductieprogramma’s. Goede begeleiding blijkt moeilijk en vraagt veel tijd en investering. In het Onderzoeksrapport Stilstaan bij de Start van APS/Kempelonderzoekscentrum wordt nader ingegaan op de verschillende rollen van de begeleider.
Startende leraren begeleiden kan vanuit verschillende rollen. Op basis van de literatuur over goed begeleiden en de data zijn drie soorten rollen te onderscheiden, namelijk die van gids, coach en collega.
Onderstaande afbeelding is afkomstig uit het Onderzoeksrapport Stilstaan bij de start.

Cao-onderhandelingen voortgezet onderwijs in eindfase, huidige cao stilzwijgend verlengd
Onderhandelingen nieuwe CAO VO gestart
Meer bekendheid nodig voor regeling lestijdreductie startende docenten
Voortgangsbrief Lerarenstrategie juli 2025
Geografische mobiliteit van startende leraren in het vo
Behoud van universitair geschoolde startende docenten in het vo
Kamerbrief over lerarenstrategie december 2024
Medewerking gevraagd!
Hoe kunnen we meer docenten van kleur werven en behouden?
Kamerbrief over lerarenstrategie december 2023
CAO VO 2023-2024 is een feit
Vissen in eigen vijver loont






