Betreft: (Deel)rapport over de trends en ontwikkelingen in het (voortgezet) onderwijs
Uitgave: Inspectie van het Onderwijs
Datum rapport: april 2024
Elk jaar verschijnt ‘De Staat van het Onderwijs’. Het laat zien wat goed gaat, maar ook wat beter kan én moet. Scholen en opleidingen die de onderwijskwaliteit en basisvaardigheden niet op orde hebben zouden meer voorbeeld moeten nemen aan scholen waar het wel goed gaat. Daarvoor pleit de Inspectie van het Onderwijs op basis van de bevindingen in De Staat van het Onderwijs 2024.
Onderwijs in zwaar weer
Het onderwijs verkeert in zwaar weer, zo constateert de Inspectie van het Onderwijs al jaren. Steeds meer leerlingen en studenten beheersen de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschap niet goed. En een schrijnend tekort aan leraren en schoolleiders maakt dat lessen uitvallen, vooral voor de kwetsbare groepen leerlingen, en dat de onderwijskwaliteit en passend onderwijs verder onder druk staan.
Het positieve verschil
Er zijn nog steeds veel scholen en opleidingen waar het op eigen kracht lukt. Die het onderwijs van de basisvaardigheden op orde hebben en waarbij de lerarentekorten klein zijn, die zorgdragen voor kansengelijkheid, kwetsbare leerlingen extra ondersteuning bieden en aandacht hebben voor het welbevinden van leerlingen en studenten. Er zijn scholen en opleidingen met een effectieve aanpak van professionalisering, waardoor elke docent goed toegerust voor de klas staat. En er zijn besturen die de kwaliteitszorg op orde hebben. Die zorgen voor een duidelijke visie op basisvaardigheden en kiezen ervoor die in alle vakken te integreren.
Enkele conclusies voortgezet onderwijs uitgelicht:
Aanbevelingen voor het voortgezet onderwijs:
Download hieronder de rapporten de Staat van het Onderwijs 2024 en het de Staat van het Onderwijs 2024 inclusief sectorbeelden.