Veilig en vitaal werken
Een veilige werk- en leeromgeving is een basisvoorwaarde voor goed onderwijs. Scholen hebben dan ook veel aandacht voor het realiseren van een veilig schoolklimaat. Daarbij is het belangrijk aandacht te hebben voor leerlingen/ouders én werknemers. Het kan immers misgaan tussen leerlingen onderling, maar ook tussen leerlingen/ouders en werknemers en tussen werknemers onderling. En de gevolgen kunnen ernstig zijn voor betrokkenen. Het schoolbeleid en de (te nemen) maatregelen moeten dan ook gericht zijn op het minimaliseren van grensoverschrijdend gedrag, zoals pesten, discriminatie of agressie en geweld.
Wat voor leerlingen geldt, geldt ook voor werknemers; zij kunnen alleen optimaal presteren als zij zich veilig voelen. Door het bieden van informatie, onderzoeken, instrumenten, aanpakken en praktijkvoorbeelden ondersteunt Voion scholen om een veilige werk- en leeromgeving te creëren. In dit digitale kennisdossier delen we kennis, voorbeelden en ervaringen over sociale veiligheid in de vo-sector. U vindt hier informatie, inspiratie en antwoorden op de volgende vragen:
De site met de arbonormen voor het voortgezet onderwijs, gezamenlijk vastgelegd door sociale partners.
De Arboscan-VO is het branche-erkende RI&E-instrument voor het voortgezet onderwijs. Scholen kunnen met de Arboscan-VO gemakkelijk zelf hun arborisico’s inventariseren en analyseren en daarop hun arbobeleid afstemmen en uitvoeren.
Online-tool van Stichting School & Veiligheid
Een leidraad voor hoe scholen de zorg voor veilige- en gezonde arbeidsomstandigheden kunnen organiseren.
Het Incidentenvenster-VO is een gratis registratiesysteem om incidenten en ongevallen te registreren en beter inzicht te krijgen in de eigen veiligheidssituatie.
Een instrument dat helpt bij het voorkomen en aanpakken van radicalisering
Leidraad met een overzicht van preventieve en curatieve maatregelen die scholen kunnen nemen om seksueel grensoverschrijdend gedrag te voorkomen én om zorgvuldig te handelen bij (mogelijke) incidenten.
De online tool voor antipestmanagement bevat handreikingen, voorbeelden van verschillende vormen van pestgedrag en achtergronden.
De publicatie 'Leren van incidenten' helpt u bij de inrichting van uw veiligheidsbeleid, zodat u daadwerkelijk bent voorbereid op incidenten.
In dit stappenplan worden de diverse instrumenten en diensten gepresenteerd in een cyclische aanpak.
Met deze tool kunnen werkgevers zelf checken of zij hun werknemers voldoende beschermen tegen te hoge werkdruk en ongewenst gedrag op de werkvloer.
Sinds 2016 organiseert SOML cursussen voor sociale en fysieke veiligheid intern. Dat biedt verschillende voordelen.
Op Melanchthon Kralingen krijgt iedere nieuwe medewerker een agressiereductie– en weerbaarheidstraining aangeboden.
Scholenstichting SVO|PL, met acht schoollocaties in Parkstad Limburg, heeft het veiligheidsbeleid flink aangepakt. Van een omvangrijk papieren dossier per school naar een compacte, integrale Kaderregeling Veiligheid.
Sinds 1 augustus is de Wet sociale veiligheid op school van kracht. Primaire doel is pesten tegengaan en de sociale veiligheid waarborgen.
Hoe breng je beleid voor sociale veiligheid in de school tot leven? Het Valuascollege in Venlo organiseert ieder jaar een Veiligheidsdag voor medewerkers.
De cirkel van plan-do-check-act geeft continuïteit aan het veiligheidsbeleid op het Stanislas College.
Een van de ankers voor veiligheid binnen CSG Calvijn in Rotterdam is duidelijk zijn over de gedragsregels en elkaar daar consequent op aanspreken.
Tweejaarlijks onderzoek naar veiligheidsbeleid en veiligheidsbeleving in het primair en voortgezet onderwijs. In opdracht van: het ministerie van OCW. Uitgevoerd door: ResearchNed, januari 2022.
Beknopte samenvatting van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) voor het voortgezet onderwijs. Voion, juni 2022.
Kwantitatief onderzoek naar de sociale veiligheid van docenten in het voortgezet onderwijs. Uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek & Advies, april 2022.
Tijdens het afgelopen schooljaar zijn er 1.937 meldingen bij de vertrouwensinspecteurs binnengekomen.
In het voortgezet (speciaal) onderwijs voelt het grootste deel van zowel de leerlingen als de personeelsleden zich veilig op school.