3. Tools voor het professionele gesprek
In een professionele gesprek of dialoog worden verschillende gezichtspunten meegenomen en is de inbreng van ieder individu gelijkwaardig, vanuit je eigen professionele verantwoordelijkheid. Daarbij staat niet het overtuigen op basis van argumenten centraal, maar het creëren van begrip en de uitwisseling van ervaringen. Open communicatie; eerlijk en met respect voor ieders mening en inbreng bespreken hoe je samen naar het gezamenlijke belang toewerkt, illustreert een professionele dialoog.
Informatie over professionele dialoog
- Wat is een professionele dialoog?
De handreiking professionele dialoog op de website van Voion beschrijft wat een professionele dialoog is, wat de kenmerken ervan zijn en wat het verschil is met een discussie. Vergroot je kennis over dialoog om een beter gesprek te organiseren >>
- Video’s procesbegeleiding
Het is belangrijk om procesafspraken met elkaar te maken over hoe je open en veilig met elkaar in dialoog kan gaan. Deze drie korte video’s bevatten tips over hoe je zo’n gesprek zorgvuldig begeleidt.
Teamdialooginstrumenten:
- Werkbalans
Werkbalans is een methodiek waarmee scholen, in dialoog-sessies, in vijf stappen naar een nieuwe definiëring en verdeling van de niet-lesgebonden taken komen. Een digitale inventarisatie-tool maakt onderdeel uit van de aanpak. Bij deze aanpak hebben docenten ook zeggenschap over de keuze van de werkzaamheden zodat wordt aangesloten bij de persoonlijke wensen, vaardigheden, interesses en ontwikkeling.
- Teamwerk-VO
Teamwerk-VO is een gestructureerde aanpak voor een oplossingsgerichte dialoog tussen teamleden, hun leidinggevenden en de directie. Door samen perspectieven uit te wisselen over ‘energievreters’ en gezamenlijk oplossingen te bedenken, wordt een gezonde en plezierige werkomgeving gestimuleerd. Een training voor de teamleider in procesbegeleiding maakt onderdeel uit van deze aanpak.
- Koerskaarten
De Koerskaart werkdrukplan is een hulpmiddel voor teams om oorzaken van werkdruk in kaart te brengen, oplossingen daarvoor te bedenken en te prioriteren en deze te vertalen naar concrete maatregelen.
Er is ook een Koerskaart om het werkdrukplan te evalueren en, indien nodig, maatregelen bij te stellen.
- Voortgezet werkplezier
Voortgezet werkplezier heeft als uitgangspunt dat een verandering niet in een rechte lijn van A naar B verloopt, maar dat er eerst verdieping nodig is; V. In Voortgezet werkplezier zijn vele werkvormen bij elkaar gebracht om samen tot die verdieping te komen. Werknemers nemen samen de tijd om te kijken wat er écht aan de hand is.
- Handreiking professionaliseren
De Handreiking professionaliseren helpt vo-scholen om professionalisering van medewerkers structureel en strategisch vorm te geven. Deze handreiking is ontwikkeld in samenwerking vertegenwoordigers uit het onderwijsveld, zoals schoolleiders, HR-adviseurs en docenten. Centraal in de handreiking staat het lemniscaatmodel, een cyclisch model dat professionalisering benadert vanuit verschillende invalshoeken.
- Kijkwijzer professionele ruimte
Wat is professionele ruimte? De Kijkwijzer professionele ruimte helpt om het abstracte begrip professionele ruimte concreet te maken en toe te passen in de praktijk van personeels- en organisatieontwikkeling. Het biedt handvatten voor het analyseren en verbeteren van die ruimte. Met als uiteindelijk effect dat de kwaliteit van het onderwijs verbetert, doordat docenten mede-eigenaar zijn van het onderwijs(proces).