GP Kees Winkelman 6400 2 LR 1200

Wat is diversiteit en inclusie?

Diversiteit
Hoewel de termen diversiteit en inclusie vaak in één adem genoemd worden, zit er wel degelijk een verschil tussen: “Diversiteit is de feitelijke verscheidenheid van mensen, inclusie is de keuze die verscheidenheid te omarmen. Diversiteit betekent dus niet per se inclusie. (Bron: SER). Een misvatting is dat inclusie pas volgt na diversiteit. In tegendeel: om een divers personeelsbestand aan te trekken, dient de werkomgeving inclusief te zijn. Dit laat toekomstige medewerkers zien dat het een prettige plek is om te werken.

Diversiteit heeft te maken met de verschillen tussen mensen. Dit kunnen zowel zichtbare verschillen zijn, zoals huidskleur, leeftijd, sekse en lichamelijke beperking of niet, maar er zijn ook veel verschillen die niet op het eerste oog zijn waar te nemen zoals religieuze overtuiging, politieke voorkeur, culturele achtergrond, persoonlijkheid, seksuele oriëntatie of talenten. Iedere persoon draagt deze kenmerken mee en deze hebben invloed op hoe iemand denkt en handelt. In een divers team is een mix aan mensen met verschillende achtergronden en kenmerken, en daarmee perspectieven, vertegenwoordigd.

Wat levert diversiteit op?
Een meer divers personeelsbestand kan maatschappelijke winst opleveren:

  • Diversiteit draagt bij aan kansengelijkheid, integratie en verbinding in de samenleving. (Bron: SER
  • Diversiteit vergroot de legitimiteit van en het draagvlak voor besluitvorming, beleid en toezicht. (Bron: Arbeidsmarktplatform PO)
  • In het kader van burgerschap is het belangrijk dat de leerlingen in de samenstelling van het onderwijspersoneel een afspiegeling zien van de samenleving waarin zij leven. De school staat midden in de samenleving. Bovendien kunnen docenten rolmodellen zijn en dat maakt het belangrijk dat leerlingen zich kunnen herkennen in hun docenten en neemt de kennis, creativiteit en kwaliteit op scholen toe.
  • Een divers personeelsbestand sluit beter aan bij de behoeften van leerlingen wat kan leiden tot betere leerresultaten en verbinding.

Uiteindelijk vermindert een diverse samenstelling van personeel op scholen de kansenongelijkheid op de onderwijsarbeidsmarkt.

Inclusie
Diversiteit is inmiddels een bekend begrip, maar inclusie, wat meer gaat over hoe men met diversiteit omgaat, wordt vaak nog vergeten. Diversiteit gaat over het samenbrengen van mensen met verschillende achtergronden en perspectieven. Maar of deze mensen met al hun verschillen vervolgens prettig samenwerken is meer een kwestie van inclusie. In een inclusieve werkomgeving heerst een prettige, veilige sfeer waarin al die verschillende mensen, met al hun gewoontes en perspectieven, ook echt zichzelf kunnen zijn en meedoen. Het gaat daar meer over waarden, spelregels en gedrag.

In een inclusieve werkomgeving:

  • Telt eenieders mening
  • Wordt iedereen gestimuleerd om verschillende perspectieven uit te wisselen
  • Kunnen mensen hun mening delen, zonder te hoeven vrezen voor hun positie
  • Werken mensen gezamenlijk aan een gemeenschappelijk doel terwijl ze elkaars verschillen respecteren
  • Worden verschillen tussen mensen omarmd, en niet geminimaliseerd
  • Benaderen mensen elkaar met een open en geïnteresseerde houding
  • Neemt men de tijd om echt naar elkaar te luisteren

Naast de begrippen diversiteit en inclusie speelt ‘gelijkwaardigheid’ ook een steeds belangrijkere rol in het bespreken van diversiteit en inclusie.

Leraren staan erom bekend dat zij alles doen voor hun leerlingen. Zo gaat het ook bij diversiteit: er is steeds meer aandacht voor hoe om te gaan met diversiteit in de klas. Maar wat vaak vergeten wordt, is het welzijn van de docenten. Toch geldt: wat u voor leerlingen doet, doe dat ook voor uw personeel. Zo bent u zeker van eenieders welzijn. Meer structurele aandacht voor diversiteit en inclusie in het personeelsbestand, draagt niet alleen bij aan het welzijn van docenten maar uiteindelijk ook weer aan het welzijn van leerlingen.