Competenties of employability gaat over in hoeverre iemand over de juiste combinatie van kennis, vaardigheden, houding en/of persoonskenmerken beschikt om een bepaalde functie goed uit te kunnen voeren. Activiteiten in het kader van LLO (leven lang ontwikkelen) of LLL (leven lang leren) vallen onder dit domein.
Nieuw in functie
- Inductieprogramma startende schoolleiders – scholengroep Lucas Onderwijs
Het programma bestaat uit begeleiding door een mentor (organisatieontwikkeling) en een coach (persoonlijk leiderschap), begeleide intervisie en inhoudelijke modules over zaken als financiën, facilitaire zaken, informatiebeheer, kwaliteitszorg en strategisch HRM.
Meer weten? Bekijk de modules in het document van de Lucas Acadamie >>
- Inductieprogramma onderwijzend personeel – gemeente Den Haag
Het Haags Inductie Programma (HIP) wordt onderschreven door alle vo-schoolbesturen in de regio Haaglanden en Den Haag en is ontwikkeld in samenwerking met de gemeente Den Haag. Het aanbod van het HIP bestaat uit professionaliserings- en begeleidingsactiviteiten voor beginnende docenten, docenten die nieuw starten op een school in de Haagse regio, docenten zonder bevoegdheid, zij-instromers en studenten met een aanstelling. Het gaat om individuele coachingstrajecten, intervisiebijeenkomsten, netwerkbijeenkomsten en offline en online professionaliseringsmodules. Voorbeelden van onderwerpen waar in het programma aandacht voor is zijn klassenmanagement, differentiatie, mentoraat, urban education en formatief handelen.
Meer weten? Bekijk meer informatie op de website van het Haags Inductie Programma >>
- Inwerktraject Beginnend Schoolleider van de VO-raad
In dit inwerktraject voor team- of afdelingsleiders met maximaal twee jaar ervaring doen deelnemers kennis op over leidinggeven in het onderwijs en reflecteren ze samen met collega-schoolleiders op hun functie. Het traject bestaat uit het volgen van lezingen en workshops, intervisiesessies, verdeeld over vier dagen. Deelname bedraagt €400,00 excl. BTW.
Meer weten? Bekijk de informatie over het inwerktraject voor beginnende schoolleiders op de website van de VO-raad >>
Onderzoek [10] naar inductieprogrammas op vo-scholen in de noordelijke provincies laat zien dat docenten minder negatieve emoties en ontevredenheid ervaren en ze zich bekwamer gaan voelen. Daarentegen daalt gedurende de drie jaar het enthousiasme licht.
Professionalisering huidige functie
- 83 uur scholing, OOP’ers 40 uur (cao) &
600 euro per jaar voor scholing (cao) Leraren hebben volgens de cao recht op 83 uur (OOP’ers 40 uur) voor deskundigheidsbevordering en professionaliseringsactiviteiten. Zowel docenten als onderwijsondersteunend personeel krijgen hiervoor een budget van 600 euro per schooljaar (persoonlijk basisrecht). Meer weten? Lees artikel 16.4 Persoonlijk basisrecht in uren >> en artikel 16.5 Persoonlijk basisrecht in geld >>
Onderzoek binnen en buiten het onderwijs vindt positieve effecten van scholing op duurzame inzetbaarheid.
- Stimuleringsmaatregelen gericht op scholing hebben een positief effect op de vitaliteit en de arbeidsmarktwaarde van werknemers, aldus een studie die zich richtte op werknemers bij financiële instellingen, in de sectoren gezondheid & welzijn en horeca [3].
- Opleidings- en trainingsmogelijkheden hebben ook een significant positief effect op de pensioenleeftijd (hoe meer scholing, des te later met pensioen) en verzuim, aldus onderzoek onder medewerkers van een administratieve dienstverlener [11].
- In het po geldt dat hoe meer een medewerker een leven lang leert, hoe hoger de duurzame inzetbaarheid [12].
- Medewerkers in het vo die ondergekwalificeerd zijn en dus niet voldoende kennis en vaardigheden bezitten om hun werk goed uit te voeren ervaren een hogere emotionele belasting dan gekwalificeerde collega’s [1].
- Als het gaat om de groep oudere docenten geven schoolleiders en HR-medewerkers wel aan dat scholingsmaatregelen (het financieren van scholing door de school, scholing onder werktijd en het aanbieden van een specifieke cursus of training) minder bijdragen aan de duurzame inzetbaarheid van genoemde groep medewerkers dan andere maatregelen [4].
|
- EVC-traject (cao)
Onderwijspersoneel met een opleiding t/m MBO-niveau 2 krijgt volgens de cao de gelegenheid een EVC-ervaringscertificaat (Erkennen Verworven Competenties) te halen. Dit houdt in dat ze er voor kunnen kiezen hun jaarlijkse 83 uur voor professionalisering te besteden aan het EVC-traject. Met het traject valideren medewerkers zelf-ontwikkelde competenties. Medewerkers met ervaring met lesgevende taken kunnen hiermee ook vrijstelling krijgen voor een deel van de opleiding waarmee ze hun bevoegdheid halen. Overschrijden de kosten het persoonlijke jaarlijkse scholingsbudget van 600 euro, dan zijn ze voor rekening van de werkgever.
Volgens het Nationaal Kenniscentrum EVC zijn er in 2020-2022 23 EVC procedures uitgevoerd voor de kwalificatie onderwijsassistent. Er zijn in 2020-2022 66 EVC procedures uitgevoerd voor hbo lerarenopleidingen vo. Meer weten? Lees artikel 16.3 Persoonlijk professionaliseringsplan in de CAO VO >> En bekijk meer informatie op de website van het Nationaal Kenniscentrum EVC >>
|
Ontwikkeling t.b.v. andere rol of functie
- Oriëntatie op leiderschap VO – scholengroep PCOU Willibrord
In samenwerking met de VO-raad opgezette training voor docenten met management-ambities. Afdelingsleiders op de eigen scholen verzorgen een deel van deze oriëntatie. Deelnemers die schoolleider willen worden volgen na deze oriëntatie nog een middenmanagement-training. De VO-raad biedt het oriëntatietraject ook zelf aan, het gaat dan om drie fysieke bijeenkomsten van 16-20u.
Meer weten? Bekijk de pagina Oriëntatie op leiderschap op de website van het PCOU Willibrord >>
En meer informatie op de website van de VO-Academie voor de Oriëntatie op leiderschap >>
Bij PCOU namen 16 medewerkers in 2021-2022 deel aan deze oriëntatie, zij beoordeelden de activiteit op een schaal van 1-10 met het cijfer 8.
De VO-raad biedt de oriëntatie aan sinds tien jaar. Jaarlijks nemen zo’n veertig docenten deel. De helft wil na afloop direct aan de slag als teamleider of schoolleider, de andere helft wil daar om uiteenlopende redenen nog mee wachten. Een enkeling heeft na dit traject geen management-ambitie meer. Deelname kost bij de VO-raad 400 euro.
De VO-raad meldt dat verschillende scholen werken met opleidingsplekken voor team- en afdelingsleiders, waarin kandidaten eerst op tijdelijke basis functioneren in de rol van leidinggevende, om te kijken of de nieuwe rol past en bevalt. Met deze werkwijze zijn positieve ervaringen opgedaan [15].
- Intern mobiliteitsbeleid – scholengroep Alberdingk Thijm
Binnen de scholengroep kunnen medewerkers veranderen van functie. Maar medewerkers in het vo kunnen ook kiezen voor een po-school binnen de scholengroep, of wisselen van locatie, bijvoorbeeld omdat het onderwijsconcept op een andere locatie ze aanspreekt.
Meer weten? Bekijk het document Doorlopend leren van Platform Samen Opleiden >>
-
Lucas Academie
De Lucas Academie is een onderdeel van Lucas Onderwijs en richt zich op de professionele ontwikkeling van leraren, schoolleiders en andere medewerkers binnen het onderwijs. De academie biedt een breed scala aan activiteiten zoals inspiratiesessies, verdiepende leergangen, webinars en leernetwerken. Lees meer over de Lucas Academie >>
- Training medezeggenschap en ondernemingsraad – CNV
Medewerkers leren in verschillende bijeenkomsten over de rechten en plichten van de OR, hoe ze effectieve medezeggenschap kunnen voeren en hoe ze een ambitiegesprek kunnen voeren met het bevoegd gezag.
Meer weten? Lees meer over de training op de website van CNV >>
- Workshop solliciteren en netwerken – scholengroep Ons Middelbaar Onderwijs (OMO)
Voor alle medewerkers van de scholengroep die binnen of buiten OMO op zoek zijn naar ander werk. Deelnemers krijgen zicht op de arbeidsmarkt, updaten hun cv en bereiden een sollicitatiegesprek voor.
Meer weten? Bekijk de pagina Solliciteren en netwerken op de website van ProMotion, het interne loopbaancentrum voor alle medewerkers van OMO >>