Aanbod: In dialoog over diversiteit en inclusie van medewerkers op uw school
Verkenning duurzame inzetbaarheid in het voortgezet onderwijs
Meeste vo-werknemers tevreden met hun baan
Aandeel werkende AOW’ers in het vo stijgt
Nieuwe brochure voor loopbaanontwikkeling onderwijsondersteunend personeel
Mantelzorgers gezien
In gesprek met uw medewerker bij ingrijpende levensgebeurtenissen
AOW-gerechtigde medewerkers in het vo: onbenut arbeidspotentieel?
Onderzoek duurzame inzetbaarheid voortgezet onderwijs
De AOW-leeftijd stijgt, bovendien tellen scholen steeds meer werknemers op leeftijd. Kortom: er zijn meer ouderen die (steeds) langer moeten doorwerken. Dat vraagt om een aanpassing van het personeelsbeleid. Scholen stimuleren én faciliteren werknemers om langer en met (meer) plezier te werken om te voorkomen dat er tekorten in de personeelsvoorziening ontstaan. Dat gaat verder dan oudere werknemers behouden voor de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld met ‘ontzie’-beleid. Aangezien de basis voor inzetbaarheid al aan het begin van de loopbaan wordt gelegd, is het belangrijk om te werken aan de inzetbaarheid van alle werknemers gedurende hun hele werkzame leven. Van starters tot ouderen en van werknemers in het ‘spitsuur’ van hun leven tot chronisch zieken. Dat is waar duurzame inzetbaarheid om draait.
Werken aan duurzame inzetbaarheid
Inmiddels is ‘duurzame inzetbaarheid’ gemeengoed, ook in het voortgezet onderwijs. De doelen en belanghebbenden zijn helder. De werkgever wil gemotiveerde en competente werknemers voor de school behouden. De werknemer wil gezond en vitaal de pensioenleeftijd bereiken, zonder risico op een inkomensterugval door arbeidsongeschiktheid. Maar hoe bereik je die doelen? En vooral: hoe beweeg je de belanghebbenden dat ze ook daadwerkelijk doen wat goed is om de doelen te bereiken?
Voion helpt u daar graag mee op weg met informatie, instrumenten, onderzoeken en praktijkvoorbeelden. In dit digitale kennisdossier geven we u antwoord op vragen als: