AC Kees Winkelman 5493 HD Lr

Taakbeleid

Inleiding

Taakbeleid in het voortgezet onderwijs
Taakbeleid is bedoeld om de werkzaamheden die voortvloeien uit de onderwijsopdracht van de school, optimaal af te stemmen op de beschikbare formatie.

Taakbeleid kent een kwantitatief aspect, hoeveel tijd kosten werkzaamheden en hoeveel capaciteit is beschikbaar om die werkzaamheden uit te voeren, en een kwalitatief aspect, passen de werkzaamheden bij de vaardigheden, interesse en wensen van de medewerker. De afspraken worden doorgaans vastgelegd in een taakbeleid of taakurenmodel, dat onderdeel is van de cao en de schoolorganisatie.

Scholen kunnen, na akkoord van de PMR én met instemming van twee derde meerderheid van het personeel, een eigen taakbeleid ontwikkelen.

Uit een recente inventarisatie onder vo-scholen blijkt dat:

  • Ongeveer de helft van de scholen (49%) nog gebruik maakt van het standaard taakmodel, dat de in de cao voorgeschreven categorieën volgt en het daarvoor vastgestelde aantal uren.
  • Iets minder dan de helft (45%) volgt een (deels) flexibel taakbeleid, bestaande uit een combinatie van het standaard taakmodel en het vrije taakmodel.
  • Zes procent van de scholen heeft een zogenaamd vrij taakmodelwaarbij bij de invulling van het taakbeleid de medewerkers veel zeggenschap hebben en alle taken onderling in samenspraak worden verdeeld.

Afspraken taakbeleid in de CAO VO
Hoofdstuk 8 van de CAO VO schrijft de kaders van het taakbeleid voor. De algemene bepalingen over taakbeleid staan in de CAO VO. art 8.1. De feitelijke invulling van het taakbeleid stellen scholen zelf vast.

CAO-partijen zien taakbeleid als een instrument dat voor het beheersen van werkdruk, effectiever ingezet kan worden. Daarom is in de CAO VO 2024-2025 art. 8.2 afgesproken dat alle vo-scholen, voor schooljaar 2028-2029, hun taakbeleid opnieuw beoordelen en zonodig wijzigen. De sociale partners in het vo zullen een raamwerk ‘professioneel gesprek en taakbeleid’ beschikbaar stellen dat is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het organiseren van een professionele dialoog over taakbeleid en werkdrukverlichting. Dit raamwerk wordt na de zomervakantie opgeleverd.

Meer informatie over taakbeleid:

  • De Inventarisatie taakbeleid vo geeft een representatief beeld hoe vo-scholen hun taakbeleid invullen/vormgeven.
  • TNO onderzocht op 22 vo-scholen de effectiviteit van het taakbeleid. Zij vond succesfactoren voor een effectief taakbeleid en doet in het rapport aanbevelingen het taakbeleid beter (in) te richten.
  • Werkbalans is een methodiek waarmee scholen in vijf stappen de niet-lesgebonden taken gestructureerd verdelen. Alle docenten maken in deze methode, op basis van het volledige taakpakket, hun voorkeur voor werkzaamheden kenbaar. Zo wordt duidelijk uit welke werkzaamheden te kiezen valt en kan aangesloten worden bij de persoonlijke wensen, vaardigheden, interesses en ontwikkelingsbehoefte.

Instrumenten

  • Teamwerk-VO

    Teamwerk-VO is een procesaanpak, waarmee je als school zelf aan de slag gaat om een gezonde werkomgeving en werkplezier te stimuleren. Centraal daarin staat een dialoog waarin gewerkt wordt aan oplossingen voor energievreters.

  • Werkbalans

    In opdracht van de cao-tafel VO heeft Voion samen met TNO, YouFacilitate en het Haarlem College een nieuwe aanpak ontwikkeld voor de verdeling van niet-lesgebonden taken in het voortgezet onderwijs.

Inspiratie

  • Samen de werkverdeling aanpakken zorgt voor teambuilding en transparantie

    Het Carmel College Salland deed begin dit jaar mee aan de pilot Werkbalans. Annemiek Hietkamp en Suzanne von der Dunk vertellen hun ervaringen. ''Wij hebben ervaren dat we zo op een snelle en eenvoudige manier werken aan een betere verdeling van de taken en meer verbinding in het team.''

  • Taakbeleid Haarlem College, de ervaringen na twee jaar

    Het Haarlem College startte in 2021 met een nieuwe werkverdeling van het taakbeleid. De nieuwe vorm van taakbeleid is inmiddels uitgegroeid tot een geheel nieuwe werkwijze die door alle medewerkers wordt gedragen.

  • Taakbeleid op zijn kop

    Op het Haarlem College verdelen docenten de niet-lesgevende taken sinds vorig studiejaar onderling. Niet de uren staan daarbij voorop, maar de last of het plezier dat zij zelf ervaren. Een taakbeleid zonder uren tellen, werkt dat?

  • Van uren tellen naar een gebalanceerd taakbeleid

    Hoe kunnen de niet-lesgevende taken van docenten beter worden ingevuld zodat daar minder energie weglekt?

  • De seinen op groen om te praten over een ander taakbeleid

    Taakbeleid in het onderwijs moet zorgen voor een eerlijke verdeling van het werk. Open Schoolgemeenschap Bijlmer in Amsterdam overweegt het taakbeleid op de schop te nemen.

Onderzoeken