Historisch
In de afgelopen vijf jaar is het aantal leerlingen landelijk gestegen met zo’n 2 procent. In die periode is met name in de grote steden en omliggende gebieden het aantal leerlingen gegroeid. In Limburg daalde het aantal leerlingen. Het sterkst daalde het aantal leerlingen in de regio Noord-Limburg, namelijk met 6 procent in de afgelopen 5 jaar.
Prognose
Verwacht wordt dat het aantal leerlingen in de komende vijf jaar met ongeveer 4 procent zal dalen in Nederland. Alleen in de grote steden en omliggende gebieden groeit het aantal leerlingen naar verwachting komende jaren nog. In de meeste andere regio’s van Nederland zal het aantal leerlingen naar verwachting komende jaren afnemen. In Limburg verwachten we een daling met ruim 7 procent. Lees meer over de bijzonderheden van deze leerlingenprognose>>
Historisch
Landelijk is het aantal leraren in de periode 2019-2023 toegenomen met 2,3 procent. In de regio Limburg nam het aantal leraren over deze periode ook toe, met name in Roermond en Mergelland. In Noord Limburg en met name in Weert nam het aantal af.
Prognose
De vraag naar leraren, oftewel de werkgelegenheid, geeft aan hoeveel behoefte er is aan leraren. Doordat het aantal leerlingen de komende jaren naar verwachting landelijk zal afnemen, wordt verwacht dat de landelijke werkgelegenheid eveneens afneemt. Ook in Limburg wordt verwacht dat de werkgelegenheid zal dalen. Enkel in Zuid-Limburg zal eerst nog een lichte stijging plaatsvinden maar na 2025 ook afnemen.
Prognose onvervulde werkgelegenheid leraren
De onvervulde werkgelegenheid is de werkgelegenheid die resteert na instroom. Met andere woorden, dit is het aantal fte waarvan wordt verwacht dat deze niet kunnen worden ingevuld. Zonder beleidsingrijpen staat het voortgezet onderwijs in 2028 landelijk een tekort van ruim 2910 fte aan leraren te wachten. In de regio Limburg wordt in totaal een tekort verwacht van 125 fte in 2028. Het grootste tekort wordt verwacht in Zuid-Limburg, namelijk 66 fte in 2028.
Relatieve onvervulde werkgelegenheid leraren
De relatieve onvervulde werkgelegenheid is de onvervulde werkgelegenheid ten opzichte van de werkgelegenheid. Dit geeft een indicatie van de omvang van de tekortenproblematiek in de regio. Landelijk groeit het tekort aan leraren, en ook in de regio Limburg neemt het tekort aan leraren de komende jaren toe. De grootste relatieve tekorten worden verwacht in regio’s Noord-Limburg en Zuid-Limburg. De verwachting is dat daar in 2027 respectievelijk 5,2 procent en 4,1 procent van de werkgelegenheid niet vervuld kan worden. Landelijk ligt dit percentage op 5 procent.
Onvervulde werkgelegenheid leraren per vak
In de regio Limburg wordt in totaal een lerarentekort verwacht van 125 fte in 2028. Dit tekort concentreert zich rondom specifieke vakken. Landelijk worden de grootste tekorten verwacht in de taal- en bètavakken. In regio Limburg worden de grootste tekorten verwacht in Nederlands, wiskunde, Duits, Frans, scheikunde en natuurkunde.
De meeste lessen worden gegeven door een bevoegde leraar, namelijk in totaal landelijk 86 procent. Maar wanneer het niet mogelijk is om een bevoegde leraar voor de klas te zetten, kan het zijn dat er lessen worden gegeven door iemand zonder de juiste bevoegdheid. Als de leraar onbevoegd is, kan het zijn dat deze wel benoembaar is op grond van een uitzonderingspositie, bijvoorbeeld onderbevoegd, zij-instromer of omscholer die de opleiding nog niet heeft afgerond. In Limburg worden relatief veel lessen door een bevoegde leraar gegeven: gemiddeld meer dan 90 procent.
Personeel naar leeftijd
Ook de uitstroom van personeel is in grote mate van invloed op de vraag naar onderwijspersoneel. De leeftijdsopbouw van het personeel geeft een indicatie van de verwachte uitstroom naar pensioen. Landelijk is ongeveer 26 procent van het personeel jonger dan 35 jaar en ongeveer 27 procent 55 jaar of ouder. In de regio Limburg zijn gemiddeld iets meer oudere en iets minder jongere onderwijsmedewerkers. In de Westelijke Mijnstreek bedraagt het aandeel 55-plussers zelfs 34 procent.
Personeel naar aanstellingsomvang
Het aandeel personeel met een contract kleiner dan 0,8 fte varieert in de verschillende arbeidsmarktregio’s tussen de 19 en 33 procent. In sommige regio’s werkt het personeel dus gemiddeld meer uren dan in andere regio’s. In de regio Limburg werken t.o.v. het landelijk gemiddelde de meeste mensen voltijd, namelijk 79 procent.
Personeel naar functie
De samenstelling van het personeel is onderverdeeld in vier functiegroepen. Dit zegt iets over de manier waarop het onderwijs is georganiseerd. Het aandeel leraren varieert in de verschillende arbeidsmarktregio’s tussen de 64 en 83 procent en het aandeel onderwijsondersteunend personeel tussen de 16 en 34 procent. Het aandeel directieleden fluctueert tussen 1 en 5 procent. Limburg, en alle sub regio’s, kennen dus een relatief hoog aandeel leraren en onderwijsondersteunend personeel tegenover een laag aandeel directieleden.
Noord-Limburg
Beesel, Bergen (L), Gennep, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo, Venray
Midden-Limburg
Cranendonck, Echt-Susteren, Leudal, Maasgouw, Nederweert, Roerdalen, Roermond, Weert
Zuid-Limburg
Beek, Beekdaelen, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Maastricht, Meerssen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Voerendaal
Bekijk hier de regionale arbeidsmarktramingen voor deze regio die in opdracht van het ministerie van OCW zijn opgesteld door Centerdata.
Wilt u ook inzicht in de personeelsontwikkeling op regionaal-, bestuurs-, school-, vestigings- of teamniveau voor de komende jaren? Ga dan aan de slag met het Scenariomodel-VO. Het instrument zet leerlingenprognoses op basis van cijfers van DUO, het CBS en het Planbureau voor de leefomgeving af tegen uw geanonimiseerde personeelsgegevens. Zo wordt per vak en/of functie duidelijk of er in de toekomst sprake zal zijn van over- of ondercapaciteit. Ook kunnen scholen gezamenlijk en/of op regionaal niveau een strategische personeelsplanning maken.
Advies
De adviseurs van Voion ondersteunen regio's in het voortgezet onderwijs met de aanpak van het lerarentekort. Ze organiseren landelijke en regionale kennisdelingsbijeenkomsten en ondersteunen bij het uitwisselen van ervaringen in en tussen de regio’s.
Disclaimer
De informatie op deze pagina is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. Niettemin aanvaardt Voion geen aansprakelijkheid voor eventueel voorkomende onjuistheden.