Onderwijsarbeidsmarkt
Inzicht in de toekomstige arbeidsmarkt voor leraren
Op basis van openbare en eigen personeelscijfers inzien waar (kwalitatieve) tekorten en overschotten ontstaan om op basis van deze gegevens strategisch personeelsbeleid te voeren.
Nieuwe doelgroepen voor het leraarschap in het voortgezet onderwijs
Het Gelderse schoolbestuur Alliantie Voortgezet Onderwijs hanteert prognosemodel op microniveau.
Onderzoek naar de vraag naar en het aanbod van nieuwe schoolleiders, het imago en de interesse voor het beroep van schoolleider. Voion, maart 2021.
Jaarrapport over de vacatureontwikkeling in het po, vo en mbo. In opdracht van: Ministerie van OCW. Uitgevoerd door: Ecorys en Dialogic, november 2020.
Jaarlijkse Integrale Personeelstelling Onderwijs (IPTO) waarbij voor al het lesgevend personeel in het vo gegevens worden verzameld omtrent vakken en bevoegdheden. In opdracht van: Ministerie van OCW. Uitgevoerd door: CentERdata, december 2020.
Betreft: Ramingen voor de arbeidsmarkt voor leraren in het po, vo en mbo 2020-2030. In opdracht van: Ministerie van OCW. Uitgevoerd door: CentERdata, december 2020.
Onderzoek naar de ontwikkeling van de arbeidsmarktpositie en begeleiding van pas afgestudeerde leraren en zij-instromers in het beroep. In opdracht van: Ministerie van OCW. Uitgevoerd door: CentERdata en MOOZ, december 2020.
Een rapportage met relevante en actuele cijfers over leraren en hun arbeidsmarkt op een rij. Uitgave: Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap, december 2020.
De Staat van het Voortgezet Onderwijs 2020 gaat over de trends en ontwikkelingen binnen het voortgezet onderwijs.
Eindrapportage project ‘Van bekwaam naar bevoegd’ Met concreet advies aan 10 stakeholders
Verkenning naar de vertrekredenen van leraren in het primair onderwijs
Loopbaanmonitor onderwijs richt zich op de ontwikkeling van de arbeidsmarktpositie van recent afgestudeerde leraren.
De Staat van het Voortgezet Onderwijs 2019 bevat trends en ontwikkelingen binnen deze onderwijssector.
Verkenning naar hoe verschillende doelgroepen kunnen worden geënthousiasmeerd voor het leraarschap en in het onderwijs kunnen worden ingezet.
‘Onderwijs aan het werk 2018. Analyses, feiten en visies over werken in het onderwijs’ Zo heet de nieuwe veelomvattende publicatie die onder redactie van de bijzonder hoogleraren dr. Frank Cörvers en dr. Marc van der Meer tot stand is komen.
SWOT-analyse van de arbeidsmarkt in het voortgezet onderwijs
Werkloosheid daalt, maar voor velen blijven de lonen gelijk
Vergelijking van het loon van leraren en schoolleiders in het voortgezet onderwijs met de marktsector, 2006-2015
In deze publicatie vergelijkt de OESO de onderwijsstelsels van de meest welvarende landen over de wereld.
In dit rapport wordt weergegeven wat de stille reserve voor het voortgezet onderwijs en middelbaar onderwijs is. Waar werken de mensen met een lesbevoegdheid die buiten het onderwijs werken?
Onderzoek naar hybride werken
Een inventarisatie van eerdere projecten en maatregelen ter vermindering van lerarentekorten in het po, vo en mbo
Onderzoek naar de loopbaanbehoefte en mogelijkheden van ondersteunend personeel in het vo. April 2016