Binnen het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren (SO&P) bundelen schoolbesturen, scholen en lerarenopleidingen hun krachten om samen een duurzame inrichting van opleiding én professionalisering voor leraren te realiseren. Er zijn ruim 60 partnerschappen voor het voortgezet onderwijs verdeeld over heel Nederland.
Meer informatie:
Wilt u weten welke opleidingsscholen en andere samenwerkingsverbanden in het vo actief zijn? En u laten inspireren door activiteiten en praktijkverhalen uit de regio? Kijk dan op Regio in beeld >>
In dit katern worden kaders en handvatten geboden die partnerschappen Samen Opleiden en Professionaliseren kunnen helpen bij het ontwikkelen van effectieve inductiearrangementen.
Ondersteuning tijdens de startperiode van een nieuwe docent is niet alleen belangrijk om starters in het onderwijs te behouden, maar draagt ook bij aan de kwaliteit van het onderwijs. Welke regionale afspraken zijn te maken om uitval van startende docenten te voorkomen?
Binnen de RAP-regio Amsterdam & Zuid-Kennemerland staat het voorkomen van vroegtijdige uitval van startende leraren al jaren hoog op de agenda.
In de onderlinge inspiratiesessie op 2 juni 2021 gingen vo en mbo in gesprek over zij-instroom en hybride docentschap.
Om in aanmerking te komen voor subsidie in de Regionale Aanpak Personeelstekorten (RAP) moeten de in een RAP-regio verenigde vo-scholen samenwerken met minimaal één lerarenopleiding. In gesprekken met nauw betrokkenen verkende Voion in een aantal regio’s de rol van opleidingsinstituten in de RAP.
Een onderzoek uitgevoerd door het Kohnstamm Instituut in opdracht van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren naar de kennis en ervaring rondom uitbreiding van de samenwerking op het terrein van samen opleiden en professionaliseren, april 2020.
Bouwstenen voor een toekomstbestendig bevoegdhedenstelsel voortgezet onderwijs
Een onderzoek naar de typen huisacademies binnen scholen en besturen in het po en vo en hoe zij georganiseerd zijn.
Een overzichtsstudie met als doel een beeld te geven van de kenmerken, onderzoeksprocessen en beoogde en behaalde opbrengsten van praktijkonderzoek in Academische Opleidingsscholen.
Aankomend en beginnend leraren profiteren van opleiding in opleidingsschool
Ulo's volop in beweging