Onderwijsarbeidsmarkt
Uit internationaal onderzoek van de OESO (TALIS) blijkt dat de tevredenheid onder Nederlandse vo-leraren over hun beroep groot is. Ruim 9 van de 10 leraren is tevreden met zijn of haar beroep en hiermee scoort Nederland bovengemiddeld. Het percentage leraren dat vindt dat het beroep leraar wordt gewaardeerd door de maatschappij ligt een stuk lager (40%). Dit percentage is wel hoger dan het internationaal gemiddelde (30%), maar geeft wel aan dat er nog genoeg ruimte is om het imago van het beroep te verbeteren.
Een goede leraar die ruimte krijgt om zijn vak professioneel uit te oefenen is het fundament van een goed imago. Maar er is meer voor nodig om dat imago uit te dragen.
Campagnes:
Meer informatie
Het Jan Tinbergen College in Roosendaal, ’t Rijks in Bergen op Zoom en Fontys Lerarenopleiding Tilburg slaan de handen ineen om nieuwe betadocenten te werven.
Het vinden van docenten in technische vakken voor het beroepsonderwijs wordt steeds lastiger in de regio Rijnmond. Dit willen de deelnemers van TechForce Rijnmond aanpakken met et gerichte (voorlichtings)acties én door nieuwe doelgroepen aan te boren.
Nieuwe doelgroepen voor het leraarschap in het voortgezet onderwijs
Route naar leraarschap voor zij-instromers
Een uitgave over de lerarenopleider en de beroepsgroep anno 2020. Velon Vereniging Lerarenopleiders Nederland, november 2020.
Resultaten van een vignetten- en motievenonderzoek onder havisten, vwo'ers en mbo-4 studenten
Wat zijn de beweegredenen van niet-leraren om wel of niet voor het onderwijs te kiezen (Motivaction i.o.v. Platform Bèta Techniek, januari 2018)
Over ontwikkelrichtingen en groei van leraren in het onderwijs (november 2017)
Resultaten van een vignettenonderzoek naar de optimale financiële voorwaarden om te kiezen voor een lerarenopleiding en een onderzoek naar de visie van scholieren (havo/vwo) en studenten (mbo-4) op het lerarenberoep.
Status en imago van leraren is het thema van dit onderzoek. Centrale onderzoeksvraag: Hoe is het gesteld met de status en het imago van het lerarenberoep in de 21ste eeuw, en in