Optimaal binnenklimaat
Een optimaal binnenklimaat is belangrijk voor het welbevinden van leerlingen en onderwijspersoneel in de school. Daarnaast zijn de leerprestaties in een goed geventileerde onderwijsruimte beter en worden aanwezigen minder blootgesteld aan voor de gezondheid nadelige binnenmilieufactoren.
Normen binnenklimaat
In de Arbocatalogus-VO zijn de normen voor het binnenklimaat in het voortgezet onderwijs opgenomen:
Goed ventileren
Goed ventileren op school, het toevoeren van frisse buitenlucht en afvoeren van vervuilde binnenlucht, is één van de belangrijkste maatregelen om tot een gezond binnenklimaat te komen. Leraren en ander personeel in de school hebben een belangrijk aandeel in het op tijd starten met ventileren door bijvoorbeeld het op tijd openen van roosters of (kiep)ramen, het bedienen van de ventilatie of het aanvullend luchten. Een (in elk schoollokaal verplichte) kooldioxidemeter (CO2-meter) helpt om op tijd de juiste ventilatieacties te nemen. Een goed binnenklimaat wordt dus bereikt door een combinatie van technische, gedragsmatige en organisatorische maatregelen.
Ruimte-OK
Kenniscentrum Ruimte-OK heeft diverse documenten over hoe je de CO2-meter goed gebruikt en wat je kunt doen als de meter te hoge waarden aangeeft, zoals:
Scholen, leraren en gemeenten die voor de ventilatie hulp en advies nodig hebben, kunnen terecht bij Ruimte-OK via 085-1304036 en ventilatie@ruimte-ok.nl. Scholen kunnen een expert van het Hulpteam uitnodigen voor een dagbezoek. Tijdens dit bezoek maakt de expert op basis van een rondgang door de school de huidige situatie inzichtelijk.
Bouwen aan duurzame en frisse scholen
Een school (ver)bouwen kan niet zonder een programma van eisen. Het schoolgebouw moet functioneel zijn, dus passen bij het onderwijs dat de school biedt en tegelijkertijd duurzaam zijn en, met een beperkt energiegebruik, een optimaal binnenklimaat bieden.
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) biedt informatie, handreikingen en praktijkverhalen.
Het Kwaliteitskader Huisvesting helpt u op weg met een reeks eenduidige en praktisch toepasbare kwaliteitscriteria voor onderwijsgebouwen.
Bij de nieuwbouw van de Olympia-locatie van het Christiaan Huygens College in Eindhoven stond veel daglicht, open ruimtes en een gezond binnenklimaat bovenaan op het verlanglijstje.
Op Alfrink College in Zoetermeer leverde een stemversterker voordelen op voor een individuele docent.
Onderzoek van de Universiteit Maastricht (UM) toont aan dat slechte ventilatie ook effect heeft op de toetsscores van basisschoolleerlingen en dus op de kerntaak van scholen, goed onderwijs.
Een onderzoek naar of het binnenklimaat van de school invloed heeft op de leerprestaties van basisschoolleerlingen in Nederland. Auteur: Silke Daals, juli 2021.
Een onderzoek naar de kwaliteit van de huisvesting in het primair en voortgezet onderwijs.