Header Voion

Onderwijsarbeidsmarkt

Voorwaarden voor succes

Het zij-instroomtraject vraagt om een investering van alle betrokkenen.  Wat zijn de belangrijkste randvoorwaarden als u van zij-instroom een succes wilt maken?  Voor meer informatie lees de handreiking zij-instroom als vervolgcarrière in het vo waarin de stappen voor het opzetten van een zij-instroomtraject beschreven staan.

  1. Goede communicatie: neem het team mee
  • Praat met het team over uw visie, het beleid en de wederzijdse verwachtingen.
  • Vertel wat zij-instroom inhoudt en wat de zij-instromer brengt (een wo-/hbo- professional met vakinhoudelijke kennis).
  • Bespreek in het team/de school eventuele zorgen en oplossingen.
  • Laat de zij-instromers meelopen, meekijken en reflecteren.
  • Toon begrip en neem de zij-instromer op in het team.
  1. Een veilige leeromgeving
  • Biedt extra begeleiding, tijd en ruimte voor studie.
  • Vergroot het draagvlak in het team.
  • Creëer een gedeelde visie en veilige leeromgeving.
  • Vraag van het team een bijdrage aan de begeleiding.
  1. Kies de juiste locatie
  • Plaats de zij-instromer bij voorkeur bij een
  • Laat de schoolopleider en/of mentor coachen en begeleiden.
  • Vergroot de samenwerking met de lerarenopleiding.
  • Onderhoudt regelmatig contact met de lerarenopleiding. 
  1. Een vaste klas en rooster
  • Plaats in een vaste klas.
  • Geef niet de overblijvende moeilijke klassen.
  • Zorg voor regelmaat in het rooster en 
  • Zet de zij-instromer niet in op vervanging.
  1. Meer maatwerk
  • Vraag de lerarenopleiding maatwerk te bieden bij een zij-instroomtraject.
  • Heb aandacht voor de persoonlijke achtergrond en leervragen.
  • Vraag vrijstellingen op basis van Eerder Verworven Competenties (EVC) of studiepunten.
  • Spreek met de opleiding af dat zij in het assessment rekening houden met de EVC.
  1. Verwachtingsmanagement
  • Stemmen de verwachtingen van bestuur, opleiding en zij-instromer overeen?
  • Is iedereen op de hoogte van wat er van hem of haar wordt verwacht?
  • Maak duidelijke afspraken over:
    • de verantwoordelijkheid van de school, het bestuur, de opleiding en de zij-instromer;
    • de begeleiding in de school;
    • de rol van de mentor/coach in de school;
    • de rol van de schoolopleider;
    • de wijze van afstemming;
    • de afstemming tussen de mentor en de schoolopleider;
    • de behoefte van de zij-instromer.
  • Leg afspraken met de zij-instromer als onbevoegde leraar vast in de arbeidsovereenkomst (CAO VO artikel 9.5.).

Bron: Handreiking Zij-instroom als vervolgcarrière in het voortgezet onderwijs. Voion. Juni 2021