VOION Haganum 1506 2Header2

Onderwijsarbeidsmarkt

Verantwoording

Het bestuur verantwoordt de doelmatigheid van de besteding van de verkregen middelen Nationaal Programma onderwijs in het jaarverslag. Het NPO wordt beschouwd als een ‘maatschappelijk thema’, wat betekent dat in het bestuursverslag dient te worden ingegaan op de besteding (op bestuursniveau) en een mogelijke doorkijk naar de resultaten tot dan toe. Het gaat daarbij om de grote lijnen en globale processen in het programma. De raden van toezicht zien vanuit hun rol toe dat het bestuur het proces en besteding van de middelen juist en doelmatig doorloopt en verantwoordt.

Wanneer het plan van aanpak SMART opgesteld is, kan de verantwoording ook makkelijker plaatsvinden. Het bestuur verantwoordt zich over de gekozen interventies, de afstemming met de medezeggenschapsraad en het inhalen van onderwijsachterstanden. Via XBRL onderwijsportaal dient u per school aan te geven welke middelen zijn ingezet voor welke categorieën interventies op de menukaart, of de MR instemming heeft verleend bij de besteding, en welk deel van de middelen is besteed aan externe inhuur. Lees meer over de manier waarop scholen zich moeten verantwoorden over de besteding (website Ministerie van OCW) van de NPO-middelen.

Monitoring en evaluatie zal een belangrijke rol spelen bij de uitvoering van dit plan, zodat kennis en ervaringen tussentijds kunnen worden gedeeld en plannen kunnen worden bijgestuurd. Op verschillende niveaus zal monitoring plaatsvinden. Het ministerie van OCW heeft een plan van aanpak voor de monitoring en evaluatie van het Nationaal Programma Onderwijs gepubliceerd. Op basis van de monitorings-en verantwoordingsinformatie wordt één jaar na de start van het Nationaal Programma Onderwijs geëvalueerd of bijsturing nodig is.

Eerste voortgangsrapportage (oktober 2021) 
De eerste voortgangsrapportage van het ministerie van OCW geeft een beeld van de stand bij de start van het schooljaar 2021/2022.

Tweede voortgangsrapportage (april 2022)
In de tweede voortgangsrapportage wordt ingegaan op de resultaten van leerlingen in de brede zin van het woord (resultaatmonitor), de uitvoering van het programma door scholen, schoolbesturen en gemeenten en de ondersteuning door het ministerie van OCW (implementatiemonitor). Daarnaast komt de voortgang van specifieke subsidies en financiële regelingen en de voortgang van activiteiten om kennis die voortkomt uit het programma te borgen aan bod.  

Ook interessant