Al veel scholen maken gebruik van de inzet van studenten op school. Hieronder enkele praktijkverhalen:
Tutoring in de regio Zwolle Havo- en vwo-leerlingen uit de bovenbouw maken als tutor kennis met het vak docent en kunnen zo een onderbouwde studiekeuze maken, waardoor ze waarschijnlijk ook minder snel uit zullen stromen op de lerarenopleiding.
Praktijkroute promoot leraarschap onder scholieren Het Eligant Lyceum in Zutphen is een van de negen pilotscholen waar leerlingen kunnen kiezen voor de praktijkroute havo-Educatie. Hierin ontdekken ze of werken in het onderwijs iets voor ze is. Bron: Aob
Inzet van studenten op school: een win-win situatie In verschillende video’s vertellen betrokkenen bij de inzet van studenten op het Montessori College in Nijmegen over hun ervaringen. Op welke manier worden studenten ingezet? Wat brengt het hen? En wat kunnen andere scholen hieruit meenemen?
Studenten ervaren hoe mooi het is om aan het onderwijs bij te dragen In het kader van de NPO, de RAP en andere regelingen worden studenten ingezet om leerlingen en docenten te ondersteunen op scholen in het voortgezet onderwijs. Daarmee slaan scholen twee vliegen in één klap: het onderwijs verrijken én toekomstige leraren werven. Drie studenten vertellen hun verhaal en illustreren daarmee dat het werkt om hen zo enthousiast te maken voor een baan in het onderwiijs.
Studenten inzetten op school: PAL voor de klas Marit Buiting en Kirsten de Vries, beiden student, geven als Persoonlijk Assistent Leraar (PAL) les op het Bonhoeffer College. Zij vertellen over hun persoonlijke ervaringen als PAL.
(Aspirant-)opleidingsschool Noord-Limburg (OSNL) laat leerlingen in het voortgezet onderwijs daarom kennismaken met het docentenvak via het project Voor de klas ermee!
Het Jan Tinbergen College en RSG ‘t Rijks gingen met het project 'High potentials voor de klas' aan de slag om nieuwe doelgroepen te interesseren voor een baan als docent in een bètavak.