Onderwijsarbeidsmarkt
Er zijn meerdere scholen die scholieren of hbo- en universitaire studenten inzetten om docenten te ondersteunen bij hun taken. Dit is voor studenten een goede manier om kennis te maken met het onderwijs.
Studentinzetopschool.nl is een landelijk platform van non-profit initiatieven die studenten uit het hoger onderwijs inzetten in het voortgezet onderwijs. Wanneer er een student beschikbaar komt voor een vak waarvoor ondersteuning is aangevraagd, gaan vakdocent en student met elkaar in gesprek. Als de vraag van de docent is te combineren met het collegerooster van de student, gaan ze met elkaar in zee. Elke student werkt minimaal vier uur per week op school, maar vaak worden dat meer uren. De studenten worden vanuit een lerarenopleiding getraind en ondersteund. Het initiatief wordt gesteund door de Universiteiten van Nederland (UNL), Vereniging Hogescholen, LAKS en de VO-raad.
Verkenning inzet van hbo- en wo-studenten
Voion heeft verkend wat in de literatuur bekend is over het inzetten van hbo- en wo-studenten en heeft enkele praktijkvoorbeelden nader bekeken. Samengevat zijn de opbrengsten hiervan als volgt:
Lees de brochure Inzet van hbo- en wo-studenten die geen lerarenopleiding volgen.
Inspiratie:
Studenten inzetten op school: PAL voor de klas
Marit Buiting en Kirsten de Vries, beiden student, geven als Persoonlijk Assistent Leraar (PAL) les op het Bonhoeffer College. Zij vertellen over hun persoonlijke ervaringen als PAL.
Een bijbaan als PAL (Persoonlijke Assistent Leraar) is voor studenten een goede manier om kennis te maken met het onderwijs. Bekijk de animatie en factsheet Van PAL-student naar leraar.
(Aspirant-)opleidingsschool Noord-Limburg (OSNL) laat leerlingen in het voortgezet onderwijs daarom kennismaken met het docentenvak via het project Voor de klas ermee!
Het Joke Smit College startte met het project Student wordt docent en met traineeships om het team te verjongen.
StudentinzetopSchool is een landelijk platform van negen not-for-profit initiatieven die bachelor- of masterstudenten inzet in het voortgezet onderwijs en hen enthousiast maakt voor een baan in het onderwijs.
Hoe organiseer je goed onderwijs voor studenten en zorg je tegelijkertijd goed voor medewerkers? Sylvia Pors, directeur HRM, en Ton Rademaker, coördinator schoolopleiders van Zadkine Rotterdam vertellen hun verhaal, SOM.
Dit artikel is gepubliceerd in het VO-magazine, april 2022.
In het convenant ‘Aanpak lerarentekorten en werkdrukverlichting’ zijn tijdelijke middelen beschikbaar gesteld aan scholen voor maatregelen tegen tekorten en werkdruk.
Opleidingsschool Noord-Limburg ontwikkelde Voor de klas ermee!, een programma om leerlingen van voorexamenklassen van het vo te enthousiasmeren voor het docentenvak.
Doorstroom van studenten met bijbaan als PAL naar lerarenopleiding.
Het Joke Smit College startte met traineeships en met het project 'Student wordt docent' om het team te verjongen.