Onderwijsarbeidsmarkt
Deeltijdwerken komt in het voortgezet onderwijs relatief vaak voor. In het licht van het terugdringen van het lerarentekort is er op papier potentieel om de deeltijdfactor te verhogen. Minister Wiersma kwam met het voorstel voor het invoeren van een bonus voor leraren die meer- of voltijds gaan werken. De vraag is of een bonus ertoe leidt dat leraren meer uren gaan werken. Uit onderzoek weten we dat een combinatie van het goede gesprek, maatwerk en een andere organisatie van het werk kunnen bijdragen aan meer uren werken.
Pilots
In de pilot ‘In gesprek over de deeltijdfactor’ van Voion gaat u daarom in een dialoogsessie met medewerkers in gesprek om meer inzicht te krijgen in wat hen belemmert of stimuleert om meer uren te gaan werken. Onderwerpen die aan bod kunnen komen, zijn bijvoorbeeld kinderopvang, werkdruk, de organisatie van het werk of financiële overwegingen. Daarnaast organiseren we leernetwerkbijeenkomsten voor onderlinge kennisdeling en meten onderzoekers met een effectmeting de opbrengsten van de pilot.
Wat levert deelname op?
In de flyer leest u meer over deelname aan de pilot.
Interesse?
U kunt uw interesse voor deelname aan de pilot kenbaar maken via info@voion.nl of bel met ons servicecenter: 070 – 3 765 756.
Waarom werken werknemers in deeltijd?
Voion heeft vanuit het Innovatielab onderzocht welke (gedrags)factoren van invloed zijn op de omvang van de werkweek van onderwijzend personeel. Ook zijn de effectiviteit en knelpunten van een initiatief om de deeltijdfactor te verhogen van Het Potentieel Pakken bij Lucas Onderwijs (primair onderwijs) onderzocht. De uitkomsten van dit onderzoek geven concrete en waardevolle handvatten voor pilots in het voortgezet onderwijs.
Er zijn verschillende factoren die met elkaar samenhangen en die in meer of mindere mate een rol spelen bij de keuze voor een bepaalde omvang van de werkweek:
Tijdens gesprekken met deeltijdwerkers is het van belang dat deze factoren aan de orde komen.
Onderzoeken:
flyer-in-g...23_def.pdf (215,86 KB)
7855-voi-p...dec-22.pdf (251,66 KB)
rapport-de...jsdef2.pdf (735,17 KB)
onderzoek-...ikkels.pdf (1,26 MB)