Onderwijsarbeidsmarkt
De overheid heeft regels vastgesteld voor de onderwijstijd voor leerlingen. Maar binnen deze regels is er veel speelruimte om andere keuzes te maken in de hoeveelheid, verdeling en de vorm van de onderwijstijd.
In dit kennisdossier leest u wat de huidige regels zijn rondom onderwijstijd en welke ruimte er op schoolniveau is om eigen keuzes te maken. Ook delen we onderzoeken en praktijkverhalen van scholen die in dialoog zijn gegaan over onderwijstijd en hun eigen keuzes hebben gemaakt.
Innovatielab en onderwijstijd
Vanuit het Innovatielab wil Voion scholen stimuleren na te denken over de inrichting van de onderwijstijd. In oktober en november 2022 organiseerden we dialoogsessies waarin deelnemers werden uitgedaagd om verschillende denkrichtingen te verkennen buiten de huidige wettelijke kaders.
Hoe vertaalt u de cao-afspraak over werkdrukvermindering, lestaakreductie en ontwikkeltijd naar de onderwijspraktijk? Welke ruimte is er en welke gevolgen kan deze cao-afspraak hebben voor de eigen organisatie?
De Fontein in Bussum gaat het schoolplan opstellen, waarin de jaarlijkse 50 uren ontwikkeltijd een belangrijke pijler worden om identiteit, continuïteit en kwaliteit te borgen.
Het DevelsteinCollege in Zwijndrecht zit middenin de “puzzel van minder werkdruk en meer ontwikkeltijd creëren”.
De plannen rondom ontwikkeltijd leverden bij de CVO Groep Zuidoost-Utrecht een flinke discussie op. Dankzij de inzet van een externe adviseur is de dialoog weer op gang gekomen en kunnen de plannen in ontwikkeltijd nu in twee fasen worden doorgevoerd.
Bij het Maerlant College gaat het strategische traject in onderwijsontwikkeling hand in hand met de wens om de werkdruk te verlichten.
Agora in Roermond heeft in 2014 het gepersonaliseerde leren tot in de haarvaten doorgevoerd en heeft daarbij het traditionele lesrooster helemaal losgelaten.
Op de openbare scholengemeenschap Winkler Prins in Veendam zijn het de docenten die het professioneel statuut opzetten. Zij hebben gekozen om het vorm te geven als een Docenten Advies Raad.
De Montessori Scholengemeenschap Amsterdam stoomt samen met de gemeente Amsterdam statushouders klaar voor bèta-docent.
Bij het Montessoricollege in Nijmegen Groesbeek was het ontwikkelen van het professioneel statuut aanleiding om nog eens goed naar hun organisatie te kijken.
Lyceum Schöndeln geeft wiskundeles in collegezaal.
Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs (OMO) koos ervoor om per regio van gedachten te wisselen met leerlingen, ouders en medewerkers over de mogelijkheden van de nieuwe wet Onderwijstijd.
In welke mate zijn scholen bekend met, en maken gebruik van, de verruimde mogelijkheden om onderwijstijd in te vullen?