Gezamenlijk
centrum focust op specifieke behoeften van besturen
Door samenwerking in
Regionale Mobiliteitscentra (RMC’s) kunnen HR-medewerkers van verschillende
besturen gezamenlijk banen creëren, kandidaten werven en behouden. Zo matchen de schoolbesturen
zelf vraag en aanbod, toegespitst op de behoefte in de regio. Dat doen ze
overkoepelend voor de samenwerkende scholen en besturen.
Dit
en andere waardevolle ontwikkelingen zijn de opbrengst van een workshop rondom
dit thema tijdens de recente kennisdelingsbijeenkomst Regionale Aanpak
Lerarentekort (RAL). Een RMC biedt veel voordelen: je kunt gezamenlijk opleidingen
inkopen, vacatures combineren tot volwaardige banen, zij-instromers werven, inspringen
op de over- en onderformatie en het behoud van medewerkers.
“Hierbij
is het belangrijk om niet in te boeten op kwaliteit”, vindt bestuurslid Harry
van Alphen van SCOL in Leiden. “Het mag geen plek worden voor mensen die niet
functioneren; je moet je goudkarpers willen aanbieden vanuit vrijwilligheid en
positiviteit”, stelt ook programmaleider Arbeidsmarkt & Mobiliteit Jack de
Bruin van Voion.
“Stem
vraag en aanbod regionaal op elkaar af”, vindt ook Vera Lentjes,
beleidsadviseur Onderwijs bij de gemeente Amsterdam. “De gezamenlijke besturen moeten
vaandeldragers voor een RMC zijn”, adviseren personeelsadviseur Jan van
Rosmalen van de PSG in Purmerend en bestuurder Tijmen Smit van de GSF in Laren.
Loopbaanperspectief
In
Twente/Achterhoek is zo’n RMC opgezet, vertelt Meta Schoenmaker hoofd
P&O van Het Assink lyceum en intern projectleider van het RMC tijdens de kennisdelingssessie, omdat zes besturen
zich te kwetsbaar voelen om bijvoorbeeld als eenpitter kwalitatief goed
onderwijs en loopbaanperspectief te blijven bieden als het aantal leerlingen
krimpt. Hierdoor ontstaat een overschot aan leerkrachten in bepaalde vakken
terwijl er tegelijkertijd een lerarentekort is voor andere vakken.
Het RMC kiest voor vrijwillige mobiliteit, om werknemers te stimuleren te
blijven groeien en ontwikkelen. Ook als dat betekent dat een goede docent op
een andere school wilt werken. Uiteindelijk is het doel toch om de kwaliteit
van het onderwijs in de regio te waarborgen en zelfs te verbeteren. Gelukkig
zijn alle betrokken scholen het hierover eens.
Meta vertelt verder en vult de andere voordelen aan:
Formatie afstemmen op elkaar
“Het RMC regelt de instroom, doorstroom en uitstroom van personeel op de
betrokken scholen. Via een gezamenlijke vacaturebank maken we deze vacatures
zichtbaar. De website wordt ook ingezet voor externe werving van docenten om zo
gezamenlijk een vuist te maken op de regionale arbeidsmarkt. Daarnaast hebben
we afspraken om een gezamenlijke formatieplanning regionaal op te zetten. Door vroegtijdig
de formatie onderling op elkaar af te stemmen, kunnen we tijdig anticiperen op
komende vacatures, aflopende contracten en perspectief voor (boventallige) werknemers
creëren. Dat is nu al succesvol. Verder geven we nu zaken vorm als
loopbaanbegeleiding, opleiding, professionalisering en zijinstroom binnen het
RMC. Ook onderzoeken we of een gezamenlijke vervangerspool mogelijk is, waardoor
we niet meer altijd afhankelijk zijn van bemiddelingsbureaus.”
Goede projectorganisatie
Gezamenlijke
intenties en heldere doelen zijn echter niet genoeg om ook daadwerkelijk iets
te realiseren. Het is ook belangrijk om een goede projectorganisatie en
-structuur te hebben. Als voorloper op de subsidieregeling RAL had Voion een stimuleringsregeling
voor de aanpak van het lerarentekort en andere regionale
arbeidsmarktvraagstukken. Het RMC Twente/Achterhoek is hier uit voortgekomen. “De
financiële bijdrage van Voion maakte het mogelijk om een externe
projectleider/kwartiermaker aan te trekken. Deze externe expertise is heel
waardevol, omdat we hierdoor kunnen waarborgen dat op alle scholen voldoende
aandacht is voor het project en dat de voortgang wordt bewaakt.” Meta adviseert
daarnaast een Voion-adviseur in te schakelen met expertise om te ondersteunen
met inhoudelijke en procesmatige kennis. “Samen met Hans Schwartz en Jack de
Bruin hebben we gekeken naar overeenkomsten, ambitie en naar onze arbeidsmarkt
en daaruit is de aanpak voortgekomen.”
Dankzij deze aanpak zijn in Twente/Achterhoek meters gemaakt in korte tijd.
Natuurlijk zijn er ook leerpunten. Meta: “Het is soms lastig is om voldoende
mankracht te krijgen voor al onze ambities. Heel simpel: als je op een school
maar één HRM’-er/P&O’-er hebt, is er weinig tijd om naast het reguliere
werk een project als dit te trekken. Door extra subsidie vanuit het ministerie
van OCW kunnen we ook dit jaar over voldoende capaciteit beschikken om het RMC goed
verder door te ontwikkelen.”
Programmaleider
en regioadviseur Jack de Bruin en zijn collega’s van Voion helpen u de vorm,
inhoud en gezamenlijke doelen van de samenwerking te verhelderen en keuzes te
maken bij regionale samenwerking op de arbeidsmarkt. Bel/mail hem voor meer
informatie, zie
voion.nl/contact.
Zie ook de andere artikelen over de kennisdelingsbijeenkomst Regionale
aanpak lerarentekort >>
Lees ook: